Toen ik voor het eerst lid werd van mijn cross-country team op de middelbare school in de jaren 1950, werd algemeen aangenomen dat een hardloper piekt in zijn vroege jaren 20 en op het punt staat met pensioen te gaan tegen de leeftijd van 30. Een man die nog steeds zijn 40s runde, werd als uitzonderlijk beschouwd. (Ik zeg "een man" omdat in die dagen bijna geen meisjes of vrouwen renden.) En om Nike Roshe Run Womens te blijven concurreren na de leeftijd van 50 werd als dwaas beschouwd - te riskant voor het hart, de knie?n en de rug! We weten nu dat veel mannen en vrouwen serieuze afstanden (10ks, marathons, ultras) kunnen lopen in hun jaren '60, '70 en zelfs '80, met aanzienlijke algemene voordelen voor vitaliteit en gezondheid. Ik herinner me een geval waarin een 60-jarige man de grootste ultramarathon van Amerika betrad, waarin ultrateams van de Amerikaanse mariniers, het leger en de marine deelnamen. De 60-jarige outran 28 van de 35 jonge militaire hardlopers - hoewel hij langzamer was dan hij jaren eerder was geweest. Hoewel we allemaal onvermijdelijk langzamer worden naarmate we ouder worden, maakt dat ons niet minder in staat om het plezier en de vitaliteit te ervaren die we krijgen door te rennen. Een langzame, oudere hardloper is gewoon Nike Internationalist Hombre een ander dier dan een jong, niet minder in staat om van de beloningen te genieten!
Hoewel we nu het idee accepteren dat doorgaan met lopen naarmate je ouder wordt, voor de meeste mensen meer dan OK is, is onze samenleving aarzelend geworden om kinderen lange afstanden te laten rennen als ze 'te jong' zijn. Maar wat is te jong? Vele jaren geleden berichtte een grote krant in Baltimore het verhaal van een driejarig meisje dat regelmatig 16 km met haar vader in een stadspark liep. En in de jaren tachtig liep een negenjarige jongen genaamd Wesley Paul minder dan 3 uur op de New York Marathon - een tijd vastleggen waarvan de meeste volwassenen alleen maar kunnen dromen. Maar toen, in latere jaren, begonnen gezondheidsexperts zich zorgen te maken dat ouders te veel druk uitoefenen op jonge kinderen. Experts maken zich zorgen dat harde training op jonge leeftijd de lichamelijke ontwikkeling van een kind kan verstoren of psychische burn-out kan veroorzaken. Dat soort bezorgdheid kan gerechtvaardigd zijn, als het betekent dat volwassenen moeten worden gewaarschuwd om kinderen niet te hard te duwen. Maar het betekende niet dat het lopen van lange afstanden fysiek schadelijk is voor kinderen, als ze op hun eigen snelheid rennen onder hun eigen motivatie.
Je spijkers, die toen echt vrij lang waren, zouden het materiaal van de baan vangen en je schoen zou zwaarder worden. Ik legde ze gewoon neer en wreef wat grafiet over de spijkers. Ik dacht dat ik effectiever zou rennen. —Roger Bannister
Misschien was het dragen van zware laarzen in training en lichte schoenen in competitie goed; wanneer je verandert, whoosh. Het was heel praktisch. —Emil Zatopek, over het dragen van Tsjechische militaire legerlaarzen in training
Als je schoenen met veel pep wilt, koop dan Keds. Download Keds voor stuiteren en Nike Air Force 1 Mens inzoomen bij elke stap. —Kedso de Clown, vanaf 1963 Keds televisiecommercial
Ik zou adviseren dat elke loper schoenen en kousen thuis laat zitten, maar dit moet natuurlijk optioneel zijn voor de persoon; naast blote voeten zijn sandalen, naast sandalen mocassins, naast mocassins, zachte, lage schoenen. -J. William Lloyd, die in 1890 de eerste verhandeling over hardlopen schreef
De grote, slechte Nike de schuld geven van de hardloopepidemie lijkt te gemakkelijk - maar dat is prima, want het is grotendeels hun schuld. —Christopher McDougall
Bewegingsgestuurde schoenen en orthesen zijn als een cast op een gebroken ledemaat. De pijn kan stoppen, maar hoe langer je het gebruikt, hoe zwakker je wordt. —Steve Sashen, oprichter van Invisible Shoes
Telkens wanneer je een paar schoenen past, vind je een harde ondergrond om op te lopen Nike Air Max 180 Womens in plaats van het dikke zachte tapijt in schoenenwinkels, waar bijna elke schoen goed aanvoelt. Als er geen stevige vloer is om op te lopen, vraag dan of je naar buiten kunt lopen (als je niet mag, ga dan ergens anders winkelen). -Dr. Phil Maffetone
Verlaat het idee dat je een schoenmaat hebt. In plaats daarvan heb je een voetmaat. Schoenen worden over de hele wereld gemaakt en passen verschillende vormen en normen toe. -Dr. Mark Cucuzzella