In februari schreef ik over mijn beslissing om te trainen voor mijn vijfde 100 miler, ondanks Nike Roshe Run Womens dat ik "nooit meer!" Zei in 2009 na het marcheren over de finishlijn van de Grindstone 100. Waarom de verandering van hart? Helaas, ik werd in december 55 jaar oud en voelde me ge?nspireerd om iets moeilijks te doen - iets dat me bang maakte - en om de 100 mijl wateren opnieuw te testen na het crewing en pacing vrienden op hun eigen avonturen door de jaren heen. Nu, terwijl de racedag op 2 juni dichterbij komt en de OD-trainingscyclus ten einde komt, stuiteren mijn gevoelens van opwinding naar twijfel en weer terug. Als ik nadenk over de afgelopen maanden van training en me voorstelt hoe ik het in de beruchte hitte en luchtvochtigheid van Virginia 100 mijl zal vergaan, vraag ik me af: "Wat zal er deze keer anders zijn?" Zal ik in staat zijn om de ervaring die ik heb opgedaan in de negen jaar sinds mijn laatste 100 te benutten Nike Air Max 270 Dames en slimmer zijn over voeding, training en hardlopen door de nacht? Of zal het uiteindelijk dezelfde oude, dezelfde oude strijdbus zijn om wakker te blijven en na mijl 75 verder te gaan? '
Ervaring. Mensen zeggen dat ervaring de beste leraar is, en na 16 jaar in de sport ben ik het ermee eens! Sinds die noodlottige Grindstone 100-slag in de finish in 2009, heb ik nog zes Hellgate 100K-afwerkingen toegevoegd, waaronder een PR op 50-jarige leeftijd in 2012. In 2011 voltooide ik een 3-daagse etappe door het Shenandoah National Park en talloze meerdaagse loopt met mijn Crozet Running pals. Ik eindigde de Bighorn 54 drie keer in epische modder en laaiende hitte. Maar misschien het allerbelangrijkste was dat ik zes bemanningsleden van 100 miler had bemannen en er doorheen liep, waaronder drie jaar in de westelijke staten. Het helpen van Nike Air Max Command Herren elke hardloper bij het oplossen en aanpassen aan de dag heeft me veel meer geleerd over mentale voorbereiding, voeding en houding voor een succesvolle 100 finish. Afgelopen zomer was ik getuige van John Andersen die zijn ingewanden bij mijl 62 in de Westerse staten uitdeelde, toen uit zijn stoel stapte en een sub-24 finish vasthield; in 2015, terwijl ik de toen 71-jarige Gary Knipling aan het ijsberen was, voelde ik zijn houding en vastberadenheid sterker worden, ondanks het feit dat zijn kans op een finish in de westerse staten met 85 km achteruitging. Deze ervaringen herinnerden me er weer aan dat alles kan gebeuren in een 100 - de sleutel is om die onvermijdelijke curveball te verwachten en te omarmen.
Slimmere training. Mijn training voor de OD100 omvatte alle lessen die ik heb geleerd over wat het beste werkt voor het Nike Air Vapormax Damen lichaam: speedwork, tempo, heuvelherhalingen en lange runs ... maar niet meer dan 65-75 mijl per week, met een kortere week van ongeveer 35-40 mijl elke drie weken. In januari liep ik in het begin van het seizoen "het dak ophogen" VO2 max-runs ontworpen om de ana?robe drempel en omzet te verhogen, terwijl ik ook een marathontrainingsprogramma volgde, genaamd "Run Less, Run Faster" van het Furman Institute of Scientific Training (FIRST). Dit programma benadrukt drie kwaliteitsruns per week en cross-training de andere dagen. Gezien het feit dat ik afgelopen november een 03:32 marathon heb gelopen in Richmond, volgde ik de 3:30 marathon tempo trainingen met een typische week die er zo uitziet: dinsdag tempo loopt (6-9 mijl) op 20 seconden sneller dan marathon tempo; Donderdag track trainingen van 400s-1200s in tempo van minder dan 5K; Nike Air Pegasus 83 Homme en lange runs op marathontempo of sneller gedurende minstens 8-10 mijl. Het EERSTE programma Adidas Eqt Support Adv Mujer was een leuke uitdaging, maar de harde trainingen met weinig hersteldagen maakten me moe en geroosterd voor de eerste trainingsrace van de cyclus, de Holiday Lake 50K eind februari. Geleerde les: ik heb meer rust nodig tussen grote trainingen!
Gelukkig kon ik begin maart herstellen met wandelingen in de prachtige Zuidelijke Alpen van Nieuw-Zeeland (waar mijn man en ik onze dochter gingen bezoeken). Een hoogtepunt van onze reis was een 20-mijl lange wandeling van de Routeburn Track, een van de Great Walks van Nieuw-Zeeland, met ongeveer 5000 voet hoogteverschil en 9 uur wandelen. Het was de langste wandeling die mijn dochter en man ooit hadden voltooid, en ik was in staat om mijn pacing-ervaring te gebruiken toen beiden begonnen te bonken van voedings- en vochtproblemen. En de tijd op mijn benen in een gestaag tempo op een Adidas Zx 700 Womens prachtige plek was een enorme bonus! Op onze laatste dag in Nieuw-Zeeland rende ik een uitdagend parcours van 15 km waarvoor een mijl hardlopen nodig was IN de ijzige Arrow River, en twee weken later was de Charlottesville 10-miler een perfect heuvelachtig tempo, twee weken voor de Bull Run Run 50 op 7 april. Zonder afbouw was BRR drie weken vóór de Promise Land 50K een hele dag lang bezig, waar ik een van mijn snelste tijden (6:43) reed in mijn zeven finishes van de race. Naast de fitnessvoordelen stelden deze races me goed op voor mijn mentale spel bij OD, waarvoor slimme tankstrategie?n nodig waren en racen op vermoeide benen. Ik moet erop vertrouwen dat ik de benodigde kilometers heb gemaakt om me binnen 24 uur in Woodstock te krijgen!